Å trene med to hunder i huset

Jeg hadde ikke trodd at jeg noensinne skulle klare å trene en hund mens den andre bare lå ved siden av og slappet av. Det var før i dag.
Fram til nå så har jeg hatt den hunden som ikke trenes enten i et annet rom eller innestengt i et bur og med et eller annet å holde på med (leverpostei-kong eller lignende). Det fungerer stort sett greit.

Men i dag skjedde det noe. Jeg og Tina kom hjem fra bakkeintervall-trening med naboen. Altså var Tina forholdsvis sliten og fornøyd. Gråna derimot hadde vært et par timer i hundegården og hadde slappet mye av. Ho ble helt i hundre når vi kom hjem og klarte ikke å sitte i ro i et halvt sekund av gangen. Jeg så min sjanse og hentet noen godbiter og en leke.

Jeg og Gråna begynte å trene ligg med Tina liggende et par meter ved siden av. Tina tok det helt lugnt! Og beviset ser du nedenfor.

Gråna har som tidligere skrevet ikke trent så mye strukturert før nå. Vi har igrunn bare trent på hverdagsting, litt leking og ellers noen frivillige adferder. Nå har vi kommet litt mer igang og har begynt å trene litt grunnferdigheter med lydighet og agility i bakhodet. (Ellers trener vi også litt blodspor) I dag har vi såvidt begynt å legge på signal for ligg.



Tror det er lurt å både trene på
A) å vente tålmodig på sin tur mens den andre trener. Altså korte pass der jeg bytter hund ofte.
og
B) å slappe av mens den andre hunden trener uten å forvente at det skal skje noe etterpå.

Alternativ B skal jeg foreløpig kun trene på når hunden er trøtt, sliten og fornøyd.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar